Animaties  |  Geleide bezoeken  |  Vormingen  |  Trektochten  |  Projecten


Animaties in de klas of op locatie
Wij stellen volgende thema's voor
(ook beschikbaar in het Frans) :
→ Na overleg kunnen andere animaties worden georganiseerd!

  • Van graan tot brood (3de KK - 6de LO, 2 X 50 min)

    De molenaar komt op school! Hij heeft verhalen, graan, gist en zout meegebracht om brood te bakken. Hier gaat het over de werking van wind- en watermolens met hernieuwbare energie! De leerlingen gebruiken een hand- en builmolen en met het gemalen graan bakken ze hun eigen broodje. De school moet over een bakoven beschikken !
    Deze animatie kan gevolgd worden door een bezoek aan de Pedemolen te St-Gertrudis-Pede (Dilbeek). Deze molen bevindt zich op 15 km van Brussel.

  • Van de appel en de boom (2KK – 2de LO, 2 X 50 min)
    En partant de la pomme, les enfants découvrent le cycle complet de la graine au fruit. Nous n'oublions pas le goût en faisant ensemble une belle compote-cannelle en classe. L'animatrice emmène de quoi cuisiner.
  • De vogels in de winter (1ste – 6de LO, 2 X 50 min )
    Welke vogels blijven bij ons in de winter? Wat kan je doen om hen te helpen? De leerlingen leren vogels in hun tuin herkennen en samen maken we een voederbak.
  • Waterland (3de – 6de LO, 2 X 50 min)
    De leerlingen bouwen hun eigen stad aan het water. Dan moeten ze zelf uitzoeken vanwaar ze hun drinkwater halen en waar ze het afvalwater kwijt kunnen. Bij dit spel krijgen essentiële vragen een antwoord : vanwaar komt ons kraantjeswater ? Waar gaat het afvalwater naartoe ? Hoe kunnen we water sparen en minder vervuilen ?
  • Cyclus duurzame voeding (3de KK-2de LO, 2 X 50 min)
    We bouwen een voedingstraject uit waar we het hebben over groenten, fruit, moestuinen en we eindigen met een eenvoudig maar gezond tienuurtje. Het einddoel is om de kinderen in te wijden in enkele nieuwe smaken en geuren…
  • Een moestuin op school (1ste – 6de LO, 3 interventies)

    De school wil gaan moestuinieren maar niemand weet goed hoe eraan beginnen. Geen nood ! Handen uit de mouwen ! We beplanten vierkante meter bakken en leren omgaan met natuurlijke cycli, water en groenten die je kan oogsten nog voor het schooljaar om is.





  • Shiatsu-cyclus voor kinderen (1ste LO– 2de middelbaar)
    In het Oosten zeggen ze dat wanneer je zorg draagt voor jezelf, je ook voor anderen kan zorgen, en uiteindelijk in harmonie kan leven met alle levende wezens. En dat begint allemaal met respectvolle aanraking ! Wij stellen een shiatsu-atelier /cyclus (shi= vinger, atsu= druk) voor, gebaseerd op het werk van Karin Kalbantner et Thomas Wernicke : Samurai Shiatsu. De eeuwenoude levenskunst van de Samurai wordt op een zeer toegankelijke manier in scholen geintroduceerd. De positieve effecten op de klasdynamiek (pesten, wederzijds respect etc...) zijn bewezen, in bepaalde landen worden deze workshops door de overheid financieel ondersteund !
    Na dit atelier hebben kinderen en leerkracht de basisprincipes onder de knie, en kunnen zelf aan de slag. Er zijn 3 interventies gepland om het programma af te werken.
Tekening: Nicolas Ivens   
© Design by Olean webdesign